ISO 9001 määratleb kvaliteedijuhtimissüsteemi nõuded. Kvaliteedijuhtimissüsteemi kasutuselevõtt võib aidata parendada organisatsiooni üldist tulemuslikkust ja luua kindla aluse jätkusuutlikuks arenguks. Väikestel ja keskmise suurusega ettevõtetele on standardi rakendamisel abiks ISO/IEC 9001 käsiraamat. Standardit aitab rakendada auditi kontrollnimekiri.
Standardil ISO 9001 põhineva kvaliteedijuhtimissüsteemi rakendamise potentsiaalne kasu on:
— suutlikkus järjekindlalt pakkuda nii kliendi nõuetele kui ka seadusjärgsetele nõuetele vastavaid tooteid ja teenuseid,
— kliendi rahulolu suurendamise võimalus,
— oma konteksti ja eesmärkidega seotud riskide ning võimaluste käsitlemine,
— võime näidata vastavust kindlaksmääratud kvaliteedijuhtimissüsteemi nõuetele.
ISO 9001 kasutab protsessikeskset lähenemist, mis hõlmab planeeri-teosta-kontrollitegutse (PDCA) tsüklit ning riskipõhist mõtlemist. See ei sisalda nõudeid, mis on iseloomulikud muudele juhtimissüsteemidele, nagu näiteks keskkonnajuhtimis-, töötervishoiu ja tööohutuse juhtimise või finantsjuhtimissüsteemidele.
Kõik ISO 9001 nõuded on mõeldud kohaldamiseks mis tahes organisatsioonile, selle tüübist, suurusest või tarnitavatest toodetest ja teenustest sõltumata.
Euroopas on standardi ISO 9001:2015 tekst muutmata kujul üle võetud standardina EN ISO 9001:2015 ja see asendab standardit EN ISO 9001:2008.